Stockholm på 5 dagar!

Efter fem dagar i Stockholm med hela familjen var jag väldigt trött. Sa att idag får ingen väcka mig eftersom jag behöver sova. Och, jag vaknade klockan ett...med den konstigare drömmen jag haft på länge. Inte för att den går att förklara så bra, men det var riktigt många personer som jag känner som var med. På helt konstiga ställen!!! Undra om det har någon betydelse!?!

Men tänkte uppdatera lite vad som har hänt under veckan när vi var i Stockholm. Vi kom dit redan på måndag eftermiddag efter en hel dags biltur. Blev bara lite mat på kvällen. Orkade inte göra något annat. 
På tisdag morgon gick vi upp ganska tidigt. Då var det dags för ett besök på slottet! Men eftersom det inte var gratis inträde kunde vi inte gå in över allt. Så det blev en titt i "skattkammaren", där hade de samlat alla gamla kronor och vapen som gamla kungar haft. 
Men eftersom att man inte fick fota där inne känns med som att vi lika bra hade kunnat strunta att gå ner där. Gick sedan för att titta på vaktbytet. Fast än det var trångt och varmt lyckades jag få en del bilder...




När vi tröttnat på att så och titta på dem gick vi till caféet "Chockladkoppen". Jag och mamma åt en supergod baguett med skagenröra.  Efter vi alla ätit upp tog vi båten över till Vasa museet. Där gick vi en guidad tur och fick veta allt och lite till om skeppet Vasa. Det sjönk på sin första segeltur eftersom det var för högt och för lite lastat. Så kan det gå. Sen låg det på havsbottnen i 333 år innan det skeppades upp på land. 



Måste även tillägga att jag har varit på "Plattan". Det var ett måste att besöka den när man väl är i Stockholm!
Vad jag gjorde mer den dagen har inte lagrats i mitt minne tyvärr!!!




Onsdag, och min födelsedag. Då tog vi en tripp till ytterligare ett museum. Såg bland annat en typ av 3D film. Handlade om några som skulle bestiga Mount Everest. Till och med så att jag och mamma satt och blev illamående. Men häftigt var det. Och till slut kom det som jag längtat efter mest av allt. En runda på stan! 
Hittade både det ena och andra. Men främst av allt var det väldigt viktigt att vi besökte NK, National kompaniet. Det var verkligen inte vad jag hade föreställt mig. För att kunna köpa något där inne hade man nästan behövt vara miljonär. Och det är ju inte jag. Så det blev en runda på Åhléns i stället. 

På kvällen firade vi som sagt min födelsedag på riktigt med tårta och allt. Och jag måste säga att det var den snyggaste tårtan...



För hur många har fått en tårta med en badminton boll på av marsipan? Inte för jag gillar marsipan, men jag skulle ha bollen! 

Torsdag. Och hela långa dagen var vi bara på Gröna Lund. Proppat med folk och fint väder. Så ska det vara! Åkband hade vi, så det var bara att åka hur mycket vi ville. Det enda som tog stop var de långa köerna. Men Det var ju lika för alla. Men när jag, mamma och Emma stod i kö till en berg o dalbana skickade Anders ett mms...Simon och Tobias hade vinnit vars ett stort chocklad. Ett Sport och ett Marabou mjölkchocklad. Men vem var det som fick gå och bära på dom om inte jag...



Och gott var det...!



Snygga Martin Stenmarck var också där ;)
Vid halv elva var det dags att ta båten tillbaka för att sen ta tågen hem till Huddinge igen. Vilken lyckad dag!


Sista dagen i Stockholm vad vi och hälsade på kusin Louise och hennes sambo Ahssar, som väntar barn i november. Kul med ett litet kusin barn! Och så avslutade vi med det jag är bäst på. Shoppa! Men bara en lite runda inne i Huddinge. 
På kvällen blev det grillning och massage som jag fick i present av Annie. Härligt, härligt!

Lördag morgon blev det inte heller någon sovmorgon. Då var det dags att åka till Gränna för att se polkagris tillverkningen, och sen sova hos Morbror Jari o familj över natten innan vi slutligen åkte hem till älskade Skåne på söndag förmiddag.
Har haft en underbar vecka. Men måste säga att jag var och är fortfarande helt slut. Behövs nog en sovmorgon till för att det ska återställa sig.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0